יום שבת, 3 בינואר 2009

אבטלה וסגירת מפעלים בסין

מספרים מדהימים מתחילים להגיע מסין: 680 אלף חברות נסגרו ב-2008

האבטלה מגיעה גם לסין.

 

המדינה המאוכלסת בעולם מתחילה להרגיש מעט מהמשבר הכלכלי העולמי :

כ 10 מיליון מהגרי עבודה ברחבי סין-אותם אנשים שעזבו את ביתם ונסעו למרחקים למצוא עבודה מתגמלת שתעזור להם  לדאוג לבני ביתם בכפרים מוגדרים כעט כמובטלים ע"י סוכנויות הממשל הסיני ומשרד העבודה הסיני .

החשש בגדול הוא מהגל הבא וכן מה יקרה לאחר ראש השנה הסיני כאשר מליוני מהגרי עבודה יחזרו למקומות עבודתם מבתיהם המרוחקים וימצאו מפעלים  סגורים.

 לא יהיה להם מה לעשות במקומות הנ"ל  וגם לא יהיה כדאי להם לחזור למחוזות הילדות שלהן והתוצאה יכולה להיות אי שקט חברתי ,כלכלי, פשע ומהומות.

דבר שעלול להביא במהירות לחוסר יציבות ולתסיסה חברתית שסין לא הורגלה לה בעשורים האחרונים.

מומחים לשוק העבודה בסין אומרים שחוסר הביטחון של הציבור בסיני  גובר. 

משרד העבודה הסיני דיווח כי 5 מיליון מהגרי עבודה שהגיעו מהכפרים לערים חזרו לביתם בסוף נובמבר, ו-10 מיליון מהגרי עבודה מוגדרים מובטלים, מתוך 210 מיליון מהגרי עבודה

צריך לזכור שסין היא מדינה ריכוזית עדיין וייתכן שהמספרים מוטים מטה ולא עדכניים.

 

680 אלף חברות קטנות ובינוניות נסגרו השנה, בין השאר בגלל המשבר אלו הדיווחים שמגיעים ממקורות שונים בסין .

 7 מיליון משרות אבדו בתקופה האחרונה בעיקר בדרום סין במחוז גוואנדונג ויש חשש ששיעור האבטלה גבוה בהרבה מהנתון הרשמי, שבודק רק עובדים עירוניים רשומים ולא מהגרי עבודה.

כרגע כפי שנראה  אבטלה היא הבעיה הגדולה ביותר בסין.

 

בימים האחרונים אנו מקבלים דיווחים על מקרים  של מהומות במפעלים שונים שנסגרים בעיקר  בדרום המדינה. עובדי המפעלים  יוצאים  להפגין בדרך כלל לאחר שהבעלים שלא תמיד הוא סיני  נעלם בלי לשלם להם את שכרם ובלי להשאיר עקבות מהיום למחר.