יום רביעי, 7 בינואר 2009

פורסם בכלכליסט- האם "גוגל הסיני" מטה תוצאות ?

סופה של "גוגל הסינית"?

תחקיר בטלוויזיה הסינית חשף שהאתר Baidu.com, השולט בשוק החיפוש באסיה, מוכר את תוצאות החיפוש וסוחט אתרים. המנייה הגיבה בהתרסקות, אבל עבור הגולשים הסינים ייתכן שמדובר בבשורות נהדרות


עד לפני שבועיים היא היתה אחת מחברות האינטרנט המבטיחות בעולם, עם שליטה איתנה בשוק הסיני העצום המוערך ב־220 מיליון גולשים, יכולות טכנולוגיות מוכחות ומנייה בנאסד"ק שזינקה ב־200% בשנתיים האחרונות. באידו (Baidu.com) נחשבה לדבר הגדול הבא.

 

אחרי שניצחה את גוגל בסין - באידו שולטת ביותר מ־66% משוק החיפושים במדינה - יש אף שהימרו שלא רחוק היום שבו תיכנס בכל העוצמה לארצות הברית, ותנסה להביס את גוגל גם במגרשה שלה. גוגל, מצדה, מצמצמת סיכונים כבר מהרגע הראשון: ב־2004 רכשה 2.6% ממניות באידו, ומאז היא מתחרה בה באגרסיביות באמצעות שיתופי פעולה נרחבים עם מתחרים אחרים ופיתוח יישומים ייחודיים לשוק הסיני, דוגמת שירות מוזיקה חוקי (באידו זוכה להצלחה גדולה במיוחד בתחום המוזיקה הפיראטית. בניגוד לגוגל, היא מפנה ישירות לקבצי mp3 לא חוקיים).

 

אבל גוגל לא צריכה להתאמץ יותר מדי, שכן נראה שהסכנה הגדולה ביותר לבאידו היא בעיקר מעצמה. מנייתה צנחה בכ־45% בחודש האחרון, וגל עצום של זעם גולשים, תביעות ואיומים מצד מפרסמים הכניס אותה לצרות שעשויות לסכן את עתידה ולטלטל את שוק האינטרנט הסיני כולו - הנחשב לגדול בעולם.

 

צילום: בלומברג
מנקה במשרדי באידו. הסכנה הגדולה ביותר לבאידו היא מעצמהצילום: בלומברג

 

הנפילה הגדולה של באידו התחילה ממקום מפתיע: תחקיר טלוויזיוני ששודר בסוף השבוע שעבר ב־CCTV, הטלוויזיה הממלכתית הסינית, לא בדיוק גוף שידוע בעצמאות עיתונאית ותחקירים אמיצים. התחקיר גילה מה שמשתמשים רבים של באידו, ששולטת ביותר מ־66% משוק החיפושים באינטרנט בסין, כבר יודעים מזמן: החיפוש של באידו נתון למניפולציות קשות ומציג תוצאות מעוותות.

 

על פי התחקיר ב־CCTV, באידו קיבלה תשלום מחברות לא מורשות של ציוד רפואי ותרופות, וקידמה את האתרים שלהן כך שהופיעו בחיפוש הרבה לפני חברות לגיטימיות ומורשות. גולשים שרואיינו בתוכנית אמרו שהם מתקשים להבחין בין קישורים ממומנים לקישורים אובייקטיביים בתוצאות החיפוש של באידו. התוכנית השיגה רייטינג גבוה, ואתרי האינטרנט בסין התפוצצו מרוב תגובות עוינות, שסוננו היטב בחיפוש בבאידו. החדשות התפשטו מהר ורחוק, והמנייה של באידו בנאסד"ק צנחה תוך ארבעה ימים ב־41% - ממחיר 190 דולר, ל־112 דולר.

 

מחלקת יחסי הציבור של באידו דווקא הגיבה מהר: החברה הודתה בטעות והתנצלה יום לאחר הפרסום בטלוויזיה, והסירה בהמשך את כל תוצאות החיפוש של החברות הרפואיות הלא מורשות (אם כי אמרה מיד שתאפשר להן להירשם מחדש לאחר שיסדירו את הרישיונות שלהן), אבל נראה שהפעם לא יהיה קל כל כך לצאת מהסבך.

 

באידו, השלטונות והחלב המורעל

 

התחקיר כשלעצמו אולי לא היה גורם לנפילה כה חדה, אבל הוא הצטרף לשורת האשמות נגד החברה, ובראשן מעורבותה בפרשה שמסעירה את סין זה חודשים: שערוריית החלב המורעל. שמועות ברשת האשימו את באידו שקיבלה 3 מיליון יואן (כ־440 אלף דולר) מיצרנית אבקות החלב סאנלו כדי לחסום ולהסיר תוצאות חיפוש שעסקו בפרשה. באידו הכחישה את השמועות ולא נמצאה להן שום הוכחה עד כה, אבל הן חוזרות וצפות עם כל גילוי חדש נגד החברה.

 

פרשת החלב המורעל היא מהחמורות והמתוקשרות ביותר בסין בשנים האחרונות: בקיץ האחרון התגלה שיצרני תחליפי חלב שילבו במוצריהם את התוסף הכימי מלאמין - חומר חסין אש ורעיל, שהוספתו העלתה את אחוז החלבון במוצר ואפשרה להעלות את מחירו. ארבעה תינוקות מתו לאחר שהואכלו בתחליף חלב האם של סאנלו, ועוד כ־100 אלף חלו וסבלו מאבנים בכליות. מיליוני מוצרים הורדו מהמדפים, יו"ר סאנלו פוטרה ונעצרה, וראש מינהל תקינת מוצרי המזון בסין נאלץ להתפטר. בשבוע שעבר הודיע הממשל הסיני על החלת רגולציה ופיקוח איכות קשוחים בשוק תחליפי החלב, בניסיון להחזיר את אמון הצרכנים בתעשייה ובפיקוח של הממשל הסיני בכלל.

 

נראה שתהליך דומה עובר עכשיו על מגזר האינטרנט: הממשל הסיני, שלומד מהטעויות של עצמו, הקדים הפעם רפואה למכה ושלח את ערוץ הטלוויזיה הממלכתי - כלב השמירה של הדיקטטורה - לנעוץ שיניים בהתנהלות המפוקפקת של באידו.

 

שיווק בסחטנות

 

החטא הקדמון של באידו נעוץ במודל העסקי שלה, שלא מבוסס על פרסום לצד תוצאות חיפוש, כמו בגוגל, אלא על שיטה שמכונה "מערכת דירוג תחרותי", או בשם החיבה שלה בקרב חברות סיניות: "שיווק בסחטנות". על פי "הצ'יינה דיילי", אחד העיתונים הרשמיים של ממשלת סין, באידו מפיקה 80% מרווחיה מחברות שמשלמות כדי להיכלל בתוצאות של המנוע הפופולרי. באידו עצמה הודתה שרק הסרת תוצאות החיפוש של החברות חסרות הרישיון בשבוע שעבר תפגע לה ב־10%–15% מההכנסות. נוסף על התשלום שהחברה גובה על קידום אתרים מסוימים, היא מספקת, לפי טענות שהיא עצמה מכחישה, שירותי "ערך מוסף" תמורת תשלום נאה, דוגמת חסימה של אינפורמציה שלילית על החברה.

 

חמורות עוד יותר הן הטענות שלפיהן באידו מוחקת מתוצאות החיפוש חברות שמסרבות לשלם לה. הטענה הזו מוכחשת בתוקף וקשה להוכחה, אבל חברת תרופות ומידע רפואי בשם Qmwwy הגישה עוד לפני התחקיר של CCTV תביעה נגד באידו בטענה שהסירה את שמה מתוצאות החיפוש לאחר שסירבה לשלם עבור מילות חיפוש. התביעה תהיה אחת הראשונות שמוגשות על פי החוק נגד הגבלים עסקיים שהתקבל בסין רק השנה. "אני בטוח שיהיו עוד תביעות", אומר ברק פז־טל, הבעלים והמנכ"ל של חברת חיפושי העבודה באינטרנט "Meijob", ולקוח ותיק של באידו. "אני בטוח שהם ישנו את ההתנהגות שלהם בקרוב בעקבות הפרשות האחרונות", הוא מוסיף. כבר עכשיו מפעילי אתרי אינטרנט בסין מדווחים שתוצאות חיפוש שהוסרו בעבר - לטענת המפעילים בגלל סירובם לשלם לבאידו - הוחזרו בימים האחרונים, אבל השערורייה מסרבת להירגע.

 

צילום: בלומברג
הגישה הטוטליטרית הכשילה את האתר. מנכ"ל באידו, רובין ליצילום: בלומברג
אלה לא הכותרות שבאידו קיוותה לעשות השנה. רק לפני חודש השיקה החברה אתר מכירות אונליין שאמור להתחרות באתר של "עליבאבא", עוד כוכבת אינטרנט מתוצרת סין. רווחי הרבעון השלישי של באידו עלו ב־91% ברבעון השלישי של 2008 ועמדו על 51 מיליון דולר - למרות המשבר העולמי. לפי תחזיות החברה הכנסותיה ב־2008 כולה יגיעו לחצי מיליארד דולר. שמה של באידו, שפירושו "מאות פעמים", לקוח משיר סיני בן 800 שנה שמספר על חיפוש נצחי אחרי המושלם. השם, העיצוב, הפתרונות המוצלחים לחיפוש בשפה הסינית, המנהל - רובין לי, שעבד בארה"ב וחזר למולדת כדי להקים את באידו - כל אלה גרמו למנוע החיפוש להיראות כמו אגדה סינית ורדרדה, שילוב של כבוד למסורת וגאווה לאומית עם טכנולוגיה מצוינת. מחוץ לסין נהפך שמה של באידו לשם נרדף להשקעת חובה עבור כל מי שרוצה להרוויח מהשוק הסיני הצומח.

 

מה יקרה לה עכשיו? מוקדם יותר השנה, תחקיר דומה ב־CCTV על חברת "פוקוס מדיה" הביא להתרסקותה המוחלטת. פז־טל חושב שהסיפור של באידו יסתיים אחרת: "באידו שולטת בשוק והיא לא תתרסק, אבל היא בהחלט תשנה את התרבות הארגונית שלה, וזה יבוא מתוך כוחות פנימיים בחברה, לאו דווקא בהתערבות רגולטורית". כמו במקרים אחרים בסין, המודעות הגוברת של הצרכנים מכריחה עוד ועוד חברות לאמץ עקרונות של אחריות ושקיפות. ועד שזה יקרה, גוגל, שבסין נמצאת במפתיע בתפקיד האנדרדוג, מחכה לתפוס את השלל.


פורסם בכלכליסט -אתר השוק ההון והכלכלה של ידיעות אחרונות -  

http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3154623,00.html