יום חמישי, 15 בינואר 2009

ראש השנה הסיני של רבע מאוכלוסיית העולם מתחיל בקרוב,,,



ראש השנה הסיני יחול השנה ב  26.1.2009,השנה היא שנת השור .

רוב המפעלים כבר סגרו שעריהם ואין עם מי לדבר . הם צפויים לחזור בסביבות ה 8.2.09   לעבודה חלקית.  לאט לאט הם מתארגנים ומתחילים לחזור לעבודה באמצע פברואר ועד אז צריכים היבואנים הרבה סבלנות והבנה.

הפועלים שנקראים פועלי ההגירה ומגיעים ממחוזות רחוקים נוסעים חזרהה  לבתיהם נסיעה שלפעמים אורכת מספר ימים. גם החזרה  אורכת מספר ימים אבל כל סין על גלגלים בימים אלו כי זה החג הכי חשוב לסינים בשנה -חג שאמור להקרין על השנה כולה מבחינת עושר ואושר וכן מזל טוב.

רצוי לשלוח לאנשים איתם אנו בקשר בסין ברכת שנה טובה.

ראש השנה הוא החג החשוב ביותר לסינים, חוגגים אותו מיליוני אנשים העולם, במיוחד בסין, טאיוון, מקאו, הונג קונג וסינגפור.
יש לציין שלמטרות אזרחיות משתמשים בסין כמו בארץ בלוח הגיאורגיאני אך הלוח הסיני משמש כמו בארץ לקביעת חגים ופסטיבלים.

על פי האגדה הרווחת לוח השנה הסיני  הומצא בשנת 2637 לפני הספירה הנוצרית.

הוא דומה במידה רבה ללוח השנה העברי -  בשנה רגילה יש 12 ירחים ובמעוברת 13.

יש שילוב של מחזור הירח והשמש כך שבשנה לא מעוברת יש בין 353-355 ימים ובשנה מעוברת 383-385 ימים כאשר תחילת כל חודש נקבעת לפי היום הראשון שבו לא רואים את הירח כלל.

השנים לעומת זאת חוזרות על עצמן כל 60 שנה ולכל שנה יש שם –השנה היא שנת השור כפי  שצויין למעלה.

שימו לב – בלוח השנה הסיני אין שנה מספרית.(כמו אצלנו 2009  וכו ).

בשתי התפיסות הסינית והיהודית ראש השנה מסמל סוג של אנרגיה חדשה הבאה לעולם ואותה צריך לקבל, אבל לפני כן צריך להיפרד מאנרגיית השנה הקודמת ובמיוחד מהאנרגיה השלילית של השנה שעברה.

מטרתו קבלת השנה החדשה (מקביל לראש השנה א' תשרי שלנו ) מתחיל עם ירח חסר של היום הראשון בשנה כאמור  ומסתיים בירח מלא.

החג עצמו נחגג  שלושה ימים. 

מדובר בחג הסיני החשוב ביותר כפי שכבר ציינתי . זהו חג של איחוד משפחות, ביעור הרע והמון תקווה. הוא נקרא בשפה המקומית "חג האביב", גם אם באותו זמן יש חורף בסין. 

 מנהגי החג:

קישוט הבית באדום וזהב, המסמלים אושר ועושר. ברכות נתלות על החלונות והדלתות, מתוך תקווה כי המזל יעמוד לצד בני הבית, ועל דלת הכניסה לבית  יתלה, לצד הסימן הסיני פו (מזל), ציור של החיה של השנה החדשה. תליית סמל החיה של השנה על דלת הכניסה מזמינה את המזל הטוב להגיע לבית המשפחה. 

המשפחה מתכנסת  בבית ההורים לארוחת חג מסורתית, שכולה סמליות, דבר הזכיר לנו אותנו במידת מה על השולחן כל טוב. ירקות, דגים בשר, כמה שרק אפשר. צריך לאכול, והרבה. כל כך חשובה הארוחה הזו, עד שגם משפחה סינית ממוצעת שהכנסתה נמוכה תשקיע בה את מיטב כספה, באמונה כי ככל שעל השולחן יעלה אוכל רב יותר ביום זה, השפע יהיה מנת חלקה של המשפחה לאורך השנה כולה. מאכלי החג השונים מלווים בסיפורים . 

בין תום הארוחה ועד לשעת חצות, זהו זמן של המשפחה ביחד.ממש לפני שהשעון מראה חצות, מתרכזים כל בני המשפחה המורחבת  בשלב המסורתי של החג: הכנת 'ג'יאו דזה', כיסונים ממולאים בשר וירקות, או בעברית פשוטה - קרפלעך.

חג שמח...